Met krachttraining afvallen? Ontdek waarom spiermassa helpt bij afvallen!

Met krachttraining afvallen is een methode die nog steeds flink wordt onderschat. De meeste mensen denken namelijk dat je met een duursport, zoals wandelen, hardlopen of fietsen, de beste resultaten kunt halen om vet te verbranden.

Toch is gebleken uit onderzoek dat de resultaten van krachttraining veelbelovend zijn. In dit artikel zal ik uitleggen waarom afvallen met krachttraining zo goed helpt en wat voor krachttraining je het beste kan doen.

Inhoud van dit artikel:

  • Wat heeft krachttraining te maken met afvallen?
  • De voordelen van afvallen met krachttraining
  • Voor wie is krachttraining geschikt?
  • Hoe begin je met krachttraining?
  • Afvallen met krachttraining de beste methode?
  • De ultieme methode voor snel en gezond afvallen

Wat heeft krachttraining te maken met afvallen?

Bij krachttraining ben je bezig met het onderhouden van je spieren, of zelfs het versterken van je spieren. Zo krijg je meer spiermassa en daardoor verbrandt je meer vet.

Spieren hebben namelijk energie nodig. Vooral wanneer spieren aan het werk zijn gezet en deze moeten herstellen, hebben ze nog meer energie nodig. Deze energie wordt gehaald uit voeding, maar ook reserves in het lichaam. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam nodig heeft.

Spieren hebben de eigenschap om te slinken als je ze niet of nauwelijks gebruikt. Doe je niets aan krachttraining, dan verlies je na je 25e jaar bijna een halve kilo aan vetvrije spiermassa per jaar. Dat betekent dat je lichaam (oftewel je spieren), per dag 30 tot 50 minder calorieën verbranden. Aangezien de kans klein is dat je minder gaat eten vanaf je 25e, zal je lichaam wel steeds meer vet gaan opslaan.

De voordelen van afvallen met krachttraining

Met krachttraining afvallen biedt veel voordelen:

  • Na een krachttraining blijft je lichaam tot 48 uur lang ongeveer 10% meer calorieën verbranden.
  • Je spieren groeien, zodat je steeds meer spiermassa krijgt. Meer spiermassa betekent dat het lichaam steeds meer calorieën verbrandt. Iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag.
  • Krachttraining biedt veel variatie aan oefeningen, zodat het leuk blijft.
  • Krachttraining kost minder tijd dan duursport. Eén tot drie keer per week krachttraining, is effectiever dan vier keer per week 3 kwartier hardlopen.
  • Spieren zien er strakker en mooier uit dan vet. Je figuur zal er dus beter uitkomen.

Het nadeel is wel dat je tijdens de krachttraining niet zoveel calorieën verbrandt als bijvoorbeeld bij een duursport. Dat betekent dus dat het wel even zal duren, voordat je echt gaat afvallen met krachttraining. De resultaten zullen wel langer stand houden, dan bij een duursport.

Ook kan het zijn dat het lijkt alsof je niet afvalt. De weegschaal geeft immers nog steeds dezelfde aantal kilo’s aan dan voorheen. Dit komt omdat je bij krachttraining niet zo snel lichter wordt, maar wel een stuk strakker en slanker. Spiermassa weegt nou eenmaal meer dan vet. Een weegschaal heeft dus in dit geval geen nut om te meten of je resultaat hebt geboekt. Wat wel helpt is om de zoveel tijd te berekenen wat je vetpercentage is en hoeveel centimeters je taille is gekrompen.

 Voor wie is krachttraining geschikt?

Veel mensen (en dan vooral vrouwen), denken nog steeds dat krachttraining alleen iets is voor mannen die gespierd willen worden of bepaalde topsporters. Dat is gelukkig niet waar. Krachtoefeningen zijn goed voor iedereen! Niveau of leeftijd speelt geen rol.

Krachtoefeningen hebben namelijk niet alleen nut wanneer je altijd maar tot het uiterste gaat. Alleen al door lichte krachtoefeningen te doen, kun je heel veel resultaat bereiken en je lichaam gezond en sterk houden.

Hoe begin je met krachttraining?

Als afvallen je belangrijkste doel is, dan hoef je niet zo te letten op welke specifieke spiergroepen je wilt gaan trainen. De focus zal dan vooral moeten liggen op het trainen van de grootste spiergroepen van je lichaam, namelijk je:

  • Benen
  • Billen
  • Buik
  • Rug
  • Borst
  • Schouders

 Ongetrainde spieren hebben nauwelijks spierkracht en uithoudingsvermogen. Als je een beginner bent is het verstandig om licht te beginnen en rustig op te bouwen. Ook is het belangrijk om na elke krachttraining minimaal 48 uur rust te nemen, voordat je begint aan de volgende krachttraining.

Wil je krachttraining doen in de sportschool, dan zijn er genoeg apparaten en dumbbels (gewichten) die jou kunnen helpen met het trainen van de grote spiergroepen. Probeer te beginnen met 3 setjes van 12 tot 15 herhalingen per spiergroep. Voer de herhalingen langzaam uit en zorg ervoor dat je telkens bij de laatste herhaling al je kracht hebt gegeven. Als je de 12 herhalingen niet haalt, pak dan een lichter gewicht. Haal je de 15 herhalingen makkelijk, pak dan de volgende keer meer gewicht.

Het is ook mogelijk om krachttraining te doen zonder allerlei gewichten en apparaten. Vaak is dit beter omdat je zo minder blessures kunt krijgen, je overbelast je spieren minder omdat je simpelweg met je eigen lichaamsgewicht traint. Veel van deze oefeningen komen voor in de Personal Training en Bootcamp workouts van Stay Fit With Monty. Denk hierbij een pull-ups, push-ups of allerlei soorten buikspieroefeningen. Daarnaast zijn squats of lunches ook goede oefeningen om je benen en billen te trainen.

Varieer zo veel mogelijk qua spiergebruik en oefeningen en probeer regelmatig nieuwe oefeningen uit. In het begin kan het zwaar zijn, maar je zult merken dat je spieren snel gewend raken aan al deze oefeningen, waardoor krachttraining al snel leuker wordt.

Afvallen met krachttraining de beste methode?

Er zijn heel veel sporten die ervoor zorgen dat je afvalt en deze hebben allemaal zo zijn voor-en nadelen.

Wil je de snellere resultaten zien, dan zul je krachttraining en duurtraining moeten afwisselen. Om nog effectiever aan de slag te gaan, zul je krachttraining en duurtraining moeten combineren tot één workout, namelijk een interval training!

De ultieme methode voor snel en gezond afvallen

Toch is sporten meer een hulpmiddel bij het afvallen. Voeding is namelijk het belangrijkste! Wanneer je veel sport, maar niet gezond eet kan dat erg ongezond zijn, omdat gifstoffen dan minder snel worden veilig gesteld in je vetlaag. Zo komen deze stoffen eerder in je bloedbaan terecht en kunnen schade aanrichten.

BE FIT STAY HEALTHY

STAY FIT WITH MONTY

Bron:

http://www.echtgezondafvallen.nl/krachttraining-afvallen/