Wat is je Core?

De term ‘core’ wordt steeds vaker gebruikt door sporters en trainers. Maar wat is het nu precies? En waar is het goed voor? In dit artikel leg ik je precies uit waarom je core zo belangrijk is!

Wat is je Core?

Core betekent letterlijk kern. Als we het naar het menselijk lichaam vertalen spreken we over de romp. Om specifiek te zijn de rug, buik en bekkengebied. In functionele termen hebben we het over de romp als drager en initiator van het menselijk bewegen. Het is het deel van het lichaam waar het lichaamszwaartepunt is gezeteld en welke de voorwaarde vormt voor het bewegen en verplaatsen. De spieren rondom de romp zullen over een bepaalde basiskracht moeten beschikken omdat hier elke beweging van het lichaam begint, hoe sterker de rompspieren des te krachtiger zijn de bewegingen van je armen en benen.

Core stability

Het is belangrijk om de romp voldoende te trainen om een goede rompstabiliteit te creëren(core stability). Stabiliteit is de mate waarin het lichaam in staat is om te reageren op een situatie waarbij verstoring van de balans plaatsvindt.

De stabiliteit van het gewricht is afhankelijk van drie pijlers:

  • De spieren
  • De botten (ligamenten en gewrichtkapsels)
  • Het zenuwstelsel(aansturingsmechanismen van de spieren)

Core stability is de mate waarin deze drie systemen kunnen samenwerken, zodat ze op een veilige en efficiënte manier krachten kunnen overbrengen. Wanneer dit goed is ontwikkeld is er sprake van een goede stabiliteit. Echter als je niet over de juiste kracht in de romp beschikt of wanneer dit onvoldoende ontwikkeld is zullen alle daagse activiteiten als bijvoorbeeld het tillen van boodschappen, en diverse sportactiviteiten niet goed uitgevoerd kunnen worden! Dit kan allen kan leiden tot blessures. Bovendien zorgt een goede stabiliteit ervoor dat uit andere spiergroepen een hoger rendement gehaald kan worden.

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen. Maar omdat veel mensen een groot gedeelte van hun tijd zittend en liggend doorbrengen ontwikkelen we een verkeerde en slechte lichaamshouding zonder dat we het in de gaten hebben! Door het trainen van je core ontwikkel je sterke rompspieren van waaruit alle bewegingen van het lichaam beginnen. Daarnaast zorgen deze spieren er ook voor dat we rechtop kunnen lopen en rennen, wanneer deze spieren zwak zijn of worden dan wordt het steeds moeilijker om een goede rechtopstaande houding te hebben. Uit onderzoek blijkt ook dat door vele core stability oefeningen uit te voeren chronische rugklachten voorkomen kunnen worden, omdat er veel minder druk op je wervelkom komt te staan.

Voor het ontwikkelen van sterke rompspieren is het beter en verstandiger geen fitness apparaten te gebruiken. Het trainen met apparaten zorgt namelijk voor stabiliteit en dat is niet wat je wil. Het zorgt ervoor dat de draagkracht van je lichaam niet wordt aangesproken. Het is daarom belangrijk oefeningen te doen met behulp van lossen gewichten of met behulp van je eigen lichaamsgewicht. Je lichaam moet tijdens het uitvoeren van deze oefeningen zelf zorgen voor de stabiliteit, daarnaast worden ook de onderliggende kleine spieren getraind!

Voordelen Core stability oefeningen

  • Sterke rompspieren beschermen onze wervelkolom en voorkomen en/of verhelpen rugklachten
  • Sterke basis van waaruit alle bewegingen beginnen
  • Een perfecte en sterke lichaamshouding
  • Sterke buikspieren
  • Sterke (onder)rugspieren
  • Verbeterd sportprestaties
  • Vergroot spierkracht waardoor lichaamsoefeningen beter/makkelijker en met meer gewicht kunnen worden uitgevoerd

In het trainingsprogramma van Stay Fit With Monty wordt vaak aandacht besteed aan het verbeteren en versterken van je core. Zo worden er verschillende core stability oefeningen gedaan tijdens Personal Training en Bootcamp. Daarnaast geeft Stay Fit With Monty specifiek gerichte trainingen voor onder meer voetballers en vechtsporters. Bij deze specifieke trainingen wordt de focus gelegd op core stability oefeningen afgestemd op hun vakgebied!

Conclusie

Het is erg belangrijk om je core te verbeteren en versterken. Het verbeterd je sportprestaties, vergroot je spierkracht, versterkt je lichaamshouding, voorkomt chronische rugklachten en gaan blessures tegen! Kortom core stability oefeningen in combinatie met een gezonde levensstijl zijn een MUST voor een vitaal leven!

BE FIT STAY HEALTHY

STAY FIT WITH MONTY

 

Bron

http://www.lichaamsoefeningen.nl/core-oefeningen-en-balanstraining/

http://www.pt-nijmegen.nl/core.htm

http://fitness-science.nl/index.php/vragen-en-fabels/272-wat-is-core-stability-training-en-waar-kan-ik-het-voor-gebruiken

http://www.fit4woman.nl/Core_strength_training_voor_een_sterke_en_rechte_lichaamshouding_met_sterke_rompspieren.htm